Załącznik nr 1
KARTA ZGŁOSZENIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
I. INFORMACJE O PRZEDSZKOLU/PLACÓWCE: |
Nazwa przedszkola/placówki: Przedszkole Nr 33 Staromiejskie we Wrocławiu
Imię i nazwisko dyrektora przedszkola/placówki: Barbara Marciniak Gmina: Wrocław Powiat: Wrocław Adres: 50-036 Wrocław, ul. Łąkowa 2a Telefon: 71-798-67-84 adres e-mail –bmarciniak2205@wroclawskaedukacja.pl |
II. ZAKRES ORGANIZACYJNY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ: |
a/ Programowa – nowatorski program nauczania i wychowania zgodny z podstawą programową dla edukacji przedszkolnej, zakłada wzbogacenie (pogłębienie i/lub rozszerzenie) treści kształcenia w przedszkolu z wykorzystaniem nowych metod twórczego kształcenia. Treści nauczania realizowane będą w ramach zagadnień opisanych w podstawie programowej, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji założeń programu podczas całego dnia pobytu dziecka w przedszkolu.
b/ Metodyczna – wprowadzenie do edukacji przedszkolnej nowej strategii kształcenia, wykorzystującej metodykę TRP (twórczego rozwiązywania problemów) rozwijającej myślenie twórcze i sposób uczenia (się) dzieci. Holistyczne ujęcie treści z różnych edukacji daje nauczycielowi możliwość łączenia zakresów tematycznych i ukazywania nauki jako spójnej całości za pomocą nowych w edukacji – heurystyk twórczych, używanych w strategiach twórczego rozwiązywania problemów (TRP). c/ Organizacyjna – za zgodą organu prowadzącego w roku szk. 2016/2017 do planu kształcenia w przedszkolu zostaje włączony innowacyjny program wychowania przedszkolnego z wykorzystaniem metodyki edukacji twórczej – metod i technik TRP, realizowany w większości zajęć w formie projektu. W trakcie 3-letniego pilotażu program poprowadzi dwóch nauczycieli prowadzących w danym roku grupę przedszkolną.
3) Autor/ autorzy innowacji pedagogicznej: Teresa Kosiarek - pedagog, socjolog, trener twórczego rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metodyki międzynarodowej Olimpiady Kreatywności, nauczyciel z 13-letnim stażem w edukacji wczesnoszkolnej, 2001 – 2007 wykładowca Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie – Psychopedagogika Kreatywności, od 2008 r. – wykładowca APS na studiach podyplomowych edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, 2008-2011 r. nauczyciel konsultant CODN i ORE oraz redaktor naczelny czasopisma Trendy w ORE, 2011-2013 – koordynator projektu dotyczącego uczniów zdolnych w ORE/MEN), od 2014 r. dyrektor Akademii Twórczego Nauczyciela, ODN. Autorka i współautorka licznych projektów, materiałów edukacyjnych, pozycji literatury z ww. zakresu, m.in. „Jak rozwijać zdolności i indywidualizować pracę na lekcji” (Wyd. Didasko, Warszawa 2012). Autorka programu „Lekcje twórczości – TRP w praktyce dla Gminy Wrocław” 4 ) Zakres innowacji pedagogicznej: Innowacja trwać będzie w latach 2016/2017,2017/2018,2018/2019. Program dostosowany jest do możliwości percepcyjnych dzieci i ułożony został w spiralny sposób, tzn. wiadomości i umiejętności z zakresu twórczego rozwiązywania problemów, zdobywane przez dziecko trzyletnie będą powtarzane, pogłębiane i rozszerzane w grupie dzieci czteroletnich a następnie w grupie pięciolatków i sześciolatków. 5) Innowacją pedagogiczną objęte zostaną dwie grupy w trzyletnim cyklu pilotażu grupa II i III prowadzone przez panie: Monikę Janik, Paulinę Kida, Jolantę Rębilas, absolwentki 98 –godzinnego kursu „TRP w praktyce- edukacja twórcza w przedszkolu”
6) Jakich zajęć edukacyjnych dotyczy innowacja: Treści edukacyjne (edukacja twórcza) realizowane będą podczas wszystkich zajęć w przedszkolu we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola. Edukacja twórcza obecna będzie w wychowaniu, wspieraniu, zabawie, dydaktyce. 7) Obszar tematyczny innowacji: Tematem przewodnim innowacji TRP jest ukazanie dzieciom sposobów rozwiązywania zadań i stojących przed nimi wyzwań, używając myślenia dywergencyjnego, kombinatorycznego i transformacyjnego. Chcemy zainspirować dzieci do stosowania poznanej wiedzy do nowych rozwiązań. Innowacja edukacji twórczej i sposób jej realizacji został tak zaplanowany, aby otwierać przestrzeń do samodzielnego uczenia się dzieci: analizowania, klasyfikowania, wykazywania różnic, porównywania, uzasadniania, popierania argumentami, dokonywania analizy i syntezy, przewidywania, wykrywania, ocenia, wnioskowania itd.
8) Zapewnienie odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych: Przedszkole Staromiejskie zapewnia sprzyjające warunki kadrowe, organizacyjne oraz edukacyjne. Pozwalają one zorganizować tę innowację tak, aby zakres kształcenia i wychowania określony w podstawie programowej był rozszerzany i ubogacany. Dzięki realizacji podstawy programowej w naszym przedszkolu na wysokim poziomie oraz wzbogaceniu jej treściami edukacji twórczej należycie przygotujemy dzieci do podjęcia nauki w szkole. Mamy nadzieję znacząco zmniejszyć różnego rodzaju trudności pojawiające się u uczniów (statystycznie) już na początku klasy pierwszej. Innowacja ma rozszerzać to, co zapisane jest w podstawie programowej.
Realizatorzy: nauczycielki przedszkola, absolwentki 98 - godzinnego kursu „TRP w praktyce - – edukacja twórcza w przedszkolu”. 9) Przewidywany czas realizacji innowacji - Innowacja trwać będzie w latach szkolnych: 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019. Na przestrzeni tych lat innowacją zostaną objęte kolejne grupy przedszkolne. Autorka innowacji zakłada, że po 3-letnim pilotażu większość nauczycieli zostanie przygotowana do wdrażania nowych metod kształcenia w edukacji przedszkolnej. |
III. ZAKRES MERYTORYCZNY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ: |
Cel główny: identyfikowanie, wspieranie i rozwijanie myślenia twórczego dzieci poprzez naukę stosowania metod i technik twórczego rozwiązywania zadań i problemów, jako strategii myślenia Cele szczegółowe: kształtowanie umiejętności:
A. W zakresie wiedzy przedszkolak, a w szczególności absolwent przedszkola m.in.: - zna wybrane heurystyki twórcze, wie, jak stosować je w praktyce do rozwiązywania zadań i problemów, - wie, jak efektywnie uczyć się i pracować w procesie twórczym B. W zakresie umiejętności przedszkolak, a w szczególności absolwent przedszkola m.in.: - stosuje zaproponowaną przez nauczyciela metodę lub technikę TRP do rozwiązywania wyzwań i problemów, - dostrzega problemy, - myśli i działa twórczo, samodzielnie i w zespole, - podejmuje i realizuje projekty krótko - i długoterminowe samodzielnie i w zespole, pracuje wytrwale i doprowadza prace do końca, - podejmuje i realizuje prace badawcze, doświadczenia i eksperymenty, wyciąga wnioski, C. W zakresie wartości, postaw przedszkolak, a w szczególności absolwent przedszkola m.in.: - umie słuchać innych, broni swego zdania, jest tolerancyjny w stosunku do odmiennych pomysłów i postaw, - podejmuje decyzje samodzielnie i w zespole, - planuje swoją pracę i uczenie się, podejmuje próby samodzielnego zarządzania czasem, zadaniem i zespołem, - przejawia kreatywną postawę. Dziecko wie, umie, rozumie: czym jest twórcze rozwiązywanie problemów i że warto wykorzystywać metody i techniki twórczego myślenia do poznawania wiedzy i uczenia się.
W dobie gospodarki opartej na wiedzy kreatywność i umiejętność wykorzystywania potencjału mózgu, sposobu myślenia przez młodych ludzi uznawana jest przez wielu wybitnych naukowców, pedagogów i psychologów za kluczową kompetencję XXI w. Działania planowane przez MEN w nowej perspektywie finansowej 2014-2020 to m.in. wdrażanie w szkołach programów sprzyjających kształtowaniu u uczniów kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej. W obecnej rzeczywistości kreatywność i innowacyjność obywateli uznawana jest za kluczowy mechanizm zmiany i rozwoju. Tym samym, jednym z wyzwań rozwojowych polityki publicznej w zakresie wzmacniania kapitału społecznego w Polsce do roku 2020 jest rozwój postaw obywatel i nakierowanych na szerokie wykorzystanie potencjału kreatywnego oraz szeroko pojętą współpracę („Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego”). W tym kontekście istotne jest kształtowanie u dzieci w toku edukacji przedszkolnej postaw sprzyjających rozwijaniu kreatywności i innowacyjności oraz rozbudzanie chęci do podejmowania wspólnych działań i pracy zespołowej już od pierwszych lat nauki – w wychowaniu i nauczaniu przedszkolnym. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom został opracowany innowacyjny program edukacyjny Lekcje twórczości – twórcze rozwiązywanie problemów (TRP) w praktyce z częścią dotyczącą Edukacji twórczej w przedszkolu przy wsparciu i zaangażowaniu wykładowców Uniwersytetu Łódzkiego, Akademii Twórczego Nauczyciela (ODN). Program wpisuje się w główne założenia edukacyjne MEN na lata 2014 – 2020.
Program opracowany do edukacji przedszkolnej Twórcze rozwiązywanie problemów w praktyce Odbiorcami będą dzieci w wieku przedszkolnym od 3 – 5 lat w Przedszkolu Nr 33 Staromiejskie we Wrocławiu, w latach 2016 – 2019. Podczas zajęć kształtować będziemy postawy sprzyjające rozwijaniu kreatywności i innowacyjności, podejmować będziemy wspólne działania i pracę zespołową, podejmować i realizować prace badawcze, doświadczenia i eksperymenty, stosować techniki lub metodę TRP oraz ukierunkowywać myślenie twórcze dzieci na sposób rozwiązywania problemów. Nastąpi kształcenie umiejętności dostrzegania i formułowania problemów, umiejętności stawiania pytań, uczenie(się) dzieci selekcjonowania i analizowania wiedzy oraz transformowania jej do nowych rozwiązań.
|