Zakres tematyczny w miesiącu MARCU:

„Zwierzęta z dżungli i sawanny”

  •  Rozwijanie mowy.
  • Zapoznanie z wybranymi zwierzętami egzotycznymi.
  • Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie dziesięciu.
  • Kształtowanie poczucia rytmu.
  • Utrwalanie wyglądu lwa.
  • Zapoznanie ze zwierzęciem egzotycznym – żyrafą.

„Zwierzęta naszych pól i lasów”

  • Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej.
  • Zwracanie uwagi dzieci na nienawiązywanie kontaktów z obcymi osobami.
  • Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter: małych i wielkich.
  • Poznawanie zachowania się wybranych zwierząt.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych.
  • Poznawanie zwyczajów sowy.
  • Poznawanie przedstawiciel zwierząt żyjących na polu oraz przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie.
  • Poznawanie właściwości fizycznych powietrza.
  • Przybliżanie wiadomości o życiu mrówek.

„Marcowa pogoda”

  • Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia.
  • Dokonywanie analizy i syntezy słów.
  • Poznawanie cech kuli.
  • Wskazywanie różnic między kulą a kołem.
  • Reagowanie na ustalone hasła i sygnały.
  • Rozwijanie sprawności manualnych.
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie.
  • Zapoznanie ze zjawiskiem parowania i skraplania.
  • Utrwalanie nazw dni tygodnia.
  • Określanie znaczenia wody w życiu człowieka.

„Wiosenne przebudzenie”

  • Poznawanie oznak wiosny.
  • Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • Przeliczanie w zakresie 10.
  • Poznawanie nazw mieszkańców łąki.
  • Poznawanie budowy motyla.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Poznawanie przyczyn ochrony roślin.
  • Poznawanie zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny.
  • Utrwalanie oznak wiosny.
  • Rozwijanie mowy.

Zakres tematyczny w miesiącu LUTYM:

„Baśnie, bajki, bajeczki”

  • Rozpoznawanie bohaterów znanych baśni.
  • Poznawanie małych i wielkich liter.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Określanie, dlaczego dany element należy do jednego zbioru i do drugiego.
  • Rozwijanie umiejętności posługiwania się instrukcją.
  • Zapoznanie ze zjawiskiem topnienia.

„Muzyka wokół nas”

  • Dostrzeganie piękna muzyki.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Zapoznanie ze znakiem odejmowania.
  • Rozwijanie umiejętności manualnych.
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego.
  • Utrwalanie nazw wybranych instrumentów.

„Nie jesteśmy sami w kosmosie”

  • Zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego.
  • Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania.
  • Poznawanie zapisów cyfrowych liczb.
  • Utrwalanie wiadomości na temat kosmosu, Układu Słonecznego.

Zakres tematyczny w miesiącu STYCZEŃ:

„Mijają dni, miesiące, lata”

  • Rozwijanie mowy.
  • Zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy.
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • Poznawanie nazw miesięcy.
  • Rozwijanie szybkości i zwinności.
  • Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.
  • Rozwijanie reakcji na określony sygnał.
  • Utrwalanie oznak pór roku.
  • Obserwowanie wzrostu roślin.
  • Utrwalanie nazw miesięcy.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej.

„Zima i zwierzęta”

  • Rozwijanie mowy.
  • Poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce.
  • Utrwalanie poznanych znaków matematycznych.
  • Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8.
  • Utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur geometrycznych.
  • Utrwalanie nazw zwierząt leśnych.

„Babci i dziadek”

  • Wzbudzanie szacunku dla osób starszych.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych.
  • Umuzykalnienie dzieci.
  • Zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom.
  • Rozwijanie mowy i pamięci.

Zakres tematyczny w miesiącu GRUDZIEŃ:

„Jak wyglądał świat przed milionami lat”

  • Rozwijanie mowy.
  • Poznawanie wyglądu i nazw wybranych dinozaurów.
  • Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • Odkrywanie litery l, L.
  • Wypowiadanie się na temat opowiadania .
  • Porównywanie liczby figurek dinozaurów.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej.
  • Rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych liczb.
  • Rozwijanie sprawności fizycznych.
  • Rozwijanie umiejętności obrazowania tekstu ruchem.
  • Rozwijanie sprawności manualnej (wykonanie dinozaurów z talerzyków papierowych).
  • Poszerzenie wiadomości o produktach pochodzących z chemicznej obróbki węgla kamiennego.

„Idzie zima ze śniegiem”

  • Zapoznanie z oznakami nowej pory roku.
  • Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter; odkrywanie litery y, Y.
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Dostrzeganie cykliczności dni tygodnia.
  • Kształtowanie poczucia rytmu.
  • Rozwijanie sprawności manualnych.
  • Wykorzystanie w pracy różnych materiałów.
  • Poznawanie nazw sportów zimowych.
  • Badanie i określanie właściwości śniegu.
  • Zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych.
  • Ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu.

„Idą  święta”

  • Zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożęgo Narodzenia.
  • Utrawalenie poznanych liter; odkrywanie litery r.R.
  • Wypowiadanie się na temat opowiadania.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
  • Odczytywanie informacji podanych w formie symboli.
  • Reagowanie na dźwięki o różnej wysokości.
  • Składanie formy przestrzennej według instrukcji.
  • Zapoznanie z tradycjami świątecznymi.
  • Zdobienie pierniczków.
  • Zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim osobom.
  • Utrwalanie swojego adresu zamieszkania.

 

„Projekt: Przyjaźń”

 

  • Zapoznanie z pojęciem przyjaźń.
  • Integrowanie grupy i rozwijanie pozytywnych relacji rówieśniczych.
  • Uświadamianie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka.
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji.
  • Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami w trakcie konfliktów rówieśniczych.
  • Rozumienie znaczenia wszystkich emocji (przyjemnych i nieprzyjemnych) towarzyszących różnym sytuacjom.
  • Rozwijanie koncentracji uwagi i mowy.
  • Rozwijanie umiejętności wyrażania siebie za pomocą komunikatów werbalnych.
  • Rozwijanie pracy w zespole oraz wyobraźni i ekspresji twórczej.

Zakres tematyczny w miesiącu LISTOPAD:​

  1. „Moja rodzina”
  • Podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców.
  • Łączenie pracy zawodowej rodziców z otrzymywaniem wynagrodzenia jako źródła budżetu.
  • Określanie czynności wykonywanych w domu przez poszczególnych członków rodziny.
  • Dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie.
  • Rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.
  • Poznawanie zawodów niedostępnych bezpośredniej obserwacji.
  • Odwzorowywanie figur, cyfr, liter zgodnie z podanym wzorem.
  • Tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku.
  • Układanie rymów do podanych słów.
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).Czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech.

2. „Mój dom”

  • Dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom.
  • Porównywanie urządzeń z przeszłości z ich współczesnymi odpowiednikami.
  • Stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem.
  • Zapoznanie z rozwojem techniki na przykładzie porównania funkcjonowania jakiejś dziedziny życia człowieka dawnej i obecnie, np. pokonywania odległości, przekazywania informacji, budowania domów; próba przyswojenia wyrażenia postęp cywilizacyjny.
  • Dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk.
  • Odróżnianie druku od pisma.
  • Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
  • Budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
  • Kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą.
  • Uczestniczenie w prezentacji wytworów różnych form własnej ekspresji na forum grupy.

3. „Moje prawa i obowiązki”

  • Przestrzeganie norm współżycia opartych na wartościach.
  • Akceptowanie równości praw wszystkich.
  • Ocenianie zachowania – własnego i innych osób, a także różnych postaci literackich.
  • Tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku.
  • Układanie rymów do podanych słów.
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Przedstawienie układu rytmicznego wyrażonego ruchem, graficznie lub za pomocą klocków, kasztanów.
  • Poznawanie różnych zjawisk fizycznych i chemicznych: topnienia ciał stałych (np. śniegu), krystalizacji, rozpuszczalności ciał stałych w wodzie, parowania i Skraplania, rozszczepienia światła (tęcza), zjawisk akustycznych (np. echo), magnetycznych.
  • Zabawa ruchowa z zastosowaniem rymowanki – O prawach i obowiązkach.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa – Kałuża.

4. „Moje zdrowie i bezpieczeństwo”

  • Opisywanie charakterystycznych cech i ról wybranych zawodów, np.: policjant, strażak, lekarz itp.
  • Rozumienie konieczności przestrzegania zasad higieny.
  • Uświadomienie potrzeby dbania o zdrowie.
  • Spożywanie różnorodnych pokarmów.
  • Przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania.
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Lepienie z gliny, masy solnej, masy papierowej, plasteliny kształtów realnych i kształtów nierealnych.
  • Zabawy ruchowe: Piłka w półkolu, Uciekaj przed słodyczami, Prostuję plecy.
  • Zabawa ruchowa z zastosowaniem rymowanki Barbary Szelągowskiej Liczę i ćwiczę.
  • Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Trzy koła.

Zakres tematyczny w miesiącu październiku:

Idzie jesień … przez ogród i sad.

Cele główne:

– rozpoznawanie owoców i warzyw,
 
– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej,
 
– poznawanie cech kwadratu,
 
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
 
– rozwijanie umiejętności liczenia,
 
– rozpoznawanie i nazywanie owoców egzotycznych,
 
– rozwijanie słuchu muzycznego,
 
– poznawanie sposobów przygotowywania warzyw i owoców na zimę.

Idzie jesień … do zwierząt.

Cele główne:

– poznawanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy,

– odkrywanie litery a- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,

– rozwijanie umiejętności liczenia,

– poznawanie zapasów wiewiórki,

– rozwijanie umiejętności wokalnych,

– rozwijanie mowy

– utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów.

Co z czego otrzymujemy.

Cele główne:

– poznawanie właściwości fizycznych gliny i piasku,

– zapoznanie z produktami otrzymywanymi z gliny i z piasku,

– odkrywanie litery m- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,

– orientowanie się w schemacie ciała drugiej osoby,

– kształtowanie poczucia rytmu,

– rozwijanie pamięci muzycznej,

– poznawanie sposobu otrzymywania sera,

– poznawanie zwierząt: owcy i barana,

– poznawanie pochodzenia wełny; wyrobów z wełny,

– poznawanie sposobów otrzymywania papieru.

Idzie jesień …z deszczem.

Cele główne:

– rozwijanie mowy,

– poznawanie pogody, która jest późną jesienią,

– poznawanie cech prostokąta,

– rozwijanie umiejętności wokalnych,

– rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,

– poznawanie kolorów tęczy,

– rozwijanie sprawności manualnych,

– zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody,

– poznawanie zjawisk przyrodniczych,

– poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie.