Język Angielski:
Zakres tematyczny w miesiącu MARCU:
„Zwierzęta z dżungli i sawanny”
- Rozwijanie mowy.
- Zapoznanie z wybranymi zwierzętami egzotycznymi.
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie dziesięciu.
- Kształtowanie poczucia rytmu.
- Utrwalanie wyglądu lwa.
- Zapoznanie ze zwierzęciem egzotycznym – żyrafą.
„Zwierzęta naszych pól i lasów”
- Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej.
- Zwracanie uwagi dzieci na nienawiązywanie kontaktów z obcymi osobami.
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter: małych i wielkich.
- Poznawanie zachowania się wybranych zwierząt.
- Rozwijanie umiejętności wokalnych.
- Poznawanie zwyczajów sowy.
- Poznawanie przedstawiciel zwierząt żyjących na polu oraz przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie.
- Poznawanie właściwości fizycznych powietrza.
- Przybliżanie wiadomości o życiu mrówek.
„Marcowa pogoda”
- Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia.
- Dokonywanie analizy i syntezy słów.
- Poznawanie cech kuli.
- Wskazywanie różnic między kulą a kołem.
- Reagowanie na ustalone hasła i sygnały.
- Rozwijanie sprawności manualnych.
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie.
- Zapoznanie ze zjawiskiem parowania i skraplania.
- Utrwalanie nazw dni tygodnia.
- Określanie znaczenia wody w życiu człowieka.
„Wiosenne przebudzenie”
- Poznawanie oznak wiosny.
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- Przeliczanie w zakresie 10.
- Poznawanie nazw mieszkańców łąki.
- Poznawanie budowy motyla.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Poznawanie przyczyn ochrony roślin.
- Poznawanie zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny.
- Utrwalanie oznak wiosny.
- Rozwijanie mowy.
Zakres tematyczny w miesiącu LUTYM:
„Baśnie, bajki, bajeczki”
- Rozpoznawanie bohaterów znanych baśni.
- Poznawanie małych i wielkich liter.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Określanie, dlaczego dany element należy do jednego zbioru i do drugiego.
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się instrukcją.
- Zapoznanie ze zjawiskiem topnienia.
„Muzyka wokół nas”
- Dostrzeganie piękna muzyki.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Zapoznanie ze znakiem odejmowania.
- Rozwijanie umiejętności manualnych.
- Rozwijanie słuchu fonematycznego.
- Utrwalanie nazw wybranych instrumentów.
„Nie jesteśmy sami w kosmosie”
- Zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego.
- Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania.
- Poznawanie zapisów cyfrowych liczb.
- Utrwalanie wiadomości na temat kosmosu, Układu Słonecznego.
Zakres tematyczny w miesiącu STYCZEŃ:
„Mijają dni, miesiące, lata”
- Rozwijanie mowy.
- Zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- Poznawanie nazw miesięcy.
- Rozwijanie szybkości i zwinności.
- Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.
- Rozwijanie reakcji na określony sygnał.
- Utrwalanie oznak pór roku.
- Obserwowanie wzrostu roślin.
- Utrwalanie nazw miesięcy.
- Rozwijanie sprawności fizycznej.
„Zima i zwierzęta”
- Rozwijanie mowy.
- Poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce.
- Utrwalanie poznanych znaków matematycznych.
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8.
- Utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur geometrycznych.
- Utrwalanie nazw zwierząt leśnych.
„Babci i dziadek”
- Wzbudzanie szacunku dla osób starszych.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych.
- Umuzykalnienie dzieci.
- Zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom.
- Rozwijanie mowy i pamięci.
Zakres tematyczny w miesiącu GRUDZIEŃ:
„Jak wyglądał świat przed milionami lat”
- Rozwijanie mowy.
- Poznawanie wyglądu i nazw wybranych dinozaurów.
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- Odkrywanie litery l, L.
- Wypowiadanie się na temat opowiadania .
- Porównywanie liczby figurek dinozaurów.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych liczb.
- Rozwijanie sprawności fizycznych.
- Rozwijanie umiejętności obrazowania tekstu ruchem.
- Rozwijanie sprawności manualnej (wykonanie dinozaurów z talerzyków papierowych).
- Poszerzenie wiadomości o produktach pochodzących z chemicznej obróbki węgla kamiennego.
„Idzie zima ze śniegiem”
- Zapoznanie z oznakami nowej pory roku.
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter; odkrywanie litery y, Y.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Dostrzeganie cykliczności dni tygodnia.
- Kształtowanie poczucia rytmu.
- Rozwijanie sprawności manualnych.
- Wykorzystanie w pracy różnych materiałów.
- Poznawanie nazw sportów zimowych.
- Badanie i określanie właściwości śniegu.
- Zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych.
- Ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu.
„Idą święta”
- Zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożęgo Narodzenia.
- Utrawalenie poznanych liter; odkrywanie litery r.R.
- Wypowiadanie się na temat opowiadania.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
- Odczytywanie informacji podanych w formie symboli.
- Reagowanie na dźwięki o różnej wysokości.
- Składanie formy przestrzennej według instrukcji.
- Zapoznanie z tradycjami świątecznymi.
- Zdobienie pierniczków.
- Zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim osobom.
- Utrwalanie swojego adresu zamieszkania.
„Projekt: Przyjaźń”
- Zapoznanie z pojęciem przyjaźń.
- Integrowanie grupy i rozwijanie pozytywnych relacji rówieśniczych.
- Uświadamianie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji.
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami w trakcie konfliktów rówieśniczych.
- Rozumienie znaczenia wszystkich emocji (przyjemnych i nieprzyjemnych) towarzyszących różnym sytuacjom.
- Rozwijanie koncentracji uwagi i mowy.
- Rozwijanie umiejętności wyrażania siebie za pomocą komunikatów werbalnych.
- Rozwijanie pracy w zespole oraz wyobraźni i ekspresji twórczej.
Zakres tematyczny w miesiącu LISTOPAD:
- „Moja rodzina”
- Podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców.
- Łączenie pracy zawodowej rodziców z otrzymywaniem wynagrodzenia jako źródła budżetu.
- Określanie czynności wykonywanych w domu przez poszczególnych członków rodziny.
- Dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie.
- Rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.
- Poznawanie zawodów niedostępnych bezpośredniej obserwacji.
- Odwzorowywanie figur, cyfr, liter zgodnie z podanym wzorem.
- Tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku.
- Układanie rymów do podanych słów.
- Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).Czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech.
2. „Mój dom”
- Dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom.
- Porównywanie urządzeń z przeszłości z ich współczesnymi odpowiednikami.
- Stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem.
- Zapoznanie z rozwojem techniki na przykładzie porównania funkcjonowania jakiejś dziedziny życia człowieka dawnej i obecnie, np. pokonywania odległości, przekazywania informacji, budowania domów; próba przyswojenia wyrażenia postęp cywilizacyjny.
- Dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk.
- Odróżnianie druku od pisma.
- Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
- Budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
- Kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą.
- Uczestniczenie w prezentacji wytworów różnych form własnej ekspresji na forum grupy.
3. „Moje prawa i obowiązki”
- Przestrzeganie norm współżycia opartych na wartościach.
- Akceptowanie równości praw wszystkich.
- Ocenianie zachowania – własnego i innych osób, a także różnych postaci literackich.
- Tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku.
- Układanie rymów do podanych słów.
- Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- Przedstawienie układu rytmicznego wyrażonego ruchem, graficznie lub za pomocą klocków, kasztanów.
- Poznawanie różnych zjawisk fizycznych i chemicznych: topnienia ciał stałych (np. śniegu), krystalizacji, rozpuszczalności ciał stałych w wodzie, parowania i Skraplania, rozszczepienia światła (tęcza), zjawisk akustycznych (np. echo), magnetycznych.
- Zabawa ruchowa z zastosowaniem rymowanki – O prawach i obowiązkach.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa – Kałuża.
4. „Moje zdrowie i bezpieczeństwo”
- Opisywanie charakterystycznych cech i ról wybranych zawodów, np.: policjant, strażak, lekarz itp.
- Rozumienie konieczności przestrzegania zasad higieny.
- Uświadomienie potrzeby dbania o zdrowie.
- Spożywanie różnorodnych pokarmów.
- Przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania.
- Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- Lepienie z gliny, masy solnej, masy papierowej, plasteliny kształtów realnych i kształtów nierealnych.
- Zabawy ruchowe: Piłka w półkolu, Uciekaj przed słodyczami, Prostuję plecy.
- Zabawa ruchowa z zastosowaniem rymowanki Barbary Szelągowskiej Liczę i ćwiczę.
- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Trzy koła.
Zakres tematyczny w miesiącu październiku:
Idzie jesień … przez ogród i sad.
Cele główne:
Idzie jesień … do zwierząt.
Cele główne:
– poznawanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy,
– odkrywanie litery a- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
– rozwijanie umiejętności liczenia,
– poznawanie zapasów wiewiórki,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– rozwijanie mowy
– utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów.
Co z czego otrzymujemy.
Cele główne:
– poznawanie właściwości fizycznych gliny i piasku,
– zapoznanie z produktami otrzymywanymi z gliny i z piasku,
– odkrywanie litery m- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
– orientowanie się w schemacie ciała drugiej osoby,
– kształtowanie poczucia rytmu,
– rozwijanie pamięci muzycznej,
– poznawanie sposobu otrzymywania sera,
– poznawanie zwierząt: owcy i barana,
– poznawanie pochodzenia wełny; wyrobów z wełny,
– poznawanie sposobów otrzymywania papieru.
Idzie jesień …z deszczem.
Cele główne:
– rozwijanie mowy,
– poznawanie pogody, która jest późną jesienią,
– poznawanie cech prostokąta,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,
– poznawanie kolorów tęczy,
– rozwijanie sprawności manualnych,
– zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody,
– poznawanie zjawisk przyrodniczych,
– poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie.